Efter Benzodiazepin abstinenser var stoppet,
kom angsten og panikanfaldene.


Det var som om, min hjerne slet ikke kunne finde ud af at berolige sig selv igen.
Men nu jeg har lært, der er ting/øvelser/livstils ændringer jeg kan bruge for at mindske min angst. Mine panikanfald er meget sjældne nu. Nu er det mere den generaliseret angst jeg kæmper med.
 
I denne artikel vil jeg beskrive, hvad jeg bruger jeg af naturlige øvelser og lignende for min angst.
Jeg er egentligt ikke bange for min angst mere, eller de kropslige symptomer af den.

Men nogle dage styrer den desværre mit liv meget, men jeg kan mærke jeg er på rette vej nu.
Måske er der noget i artiklen der kan hjælpe dig eller du selv får lyst til at prøve nogle tingene af eller læse om angsten.

Og hvad der hjælper den ene, hjælper måske ikke den anden. Så prøv dig frem, måske kommer der noget helt nyt fantastisk ind i dit liv. 


Angsten har også lært mig nye ting om mig selv


1.  Jeg skal passe på mig selv, hvile og god sund mad er så vigtigt. Og ikke bare køre på hele tiden.

2. At lære at sige fra.
Læs hvad Psykolog Birgitte Sølvstein skriver om at sige nej

3. Angsten gjorde jeg begyndte at mediterer og det har haft en fantastisk positiv indvirkning på mit liv.

4. Når angsten kører ved jeg nu, at det jeg føler imens, nødvendigvis ikke er rigtigt. Jeg skal bare give slip/accepterer angsten (finde ro), og så falder angsten/følelserne igen.

5. Jeg har lært, jeg kan berolige mig selv. Jeg behøver f.eks ikke andre mennesker til det.
Hvis jeg fokuserer på et andet punkt end tankerne, f.eks mærker mine hænder (er de kolde/varme/snurre det) eller kigge opmærksomt på en plante eller lignende, flytter jeg fokus væk fra de tanker eller følelser der er ubehagelige. og angsten vil langsomt klinge af igen.

6. Et vigtigt redskab er at trække vejret dybt, helt ned i maven og en endnu længere udpustning. Angsten har lært mig, at trække vejret roligt og godt. Det er utroligt vigtigt for kroppen.

7. Jeg har lært via angsten, hvad jeg vil og ikke vil med mit liv.

8. Den har også lært mig, at stole på mig selv.

9. Jeg har lært gennem angsten at være kreativ.

10. Jeg har også lært, at det er de små ting der giver mig den største glæde...

11. Det er rejse i sig selv, at finde ud af hvorfor angsten er der. Og for mig, har det givet mig et helt nyt syn på følelser og det at være menneske. Det er en stor styrke at kende sine følelser, at kunne sætte ord på dem. At udtrykke sorg og glæde, at finde ro midt i det hele. Jeg føler, det er der livet er. Det er der vi er mennesker og vi alle forstår hinanden. Vi har allesammen følelser.

12. Alle føler frygt eller angst.
Vores hjerner er skabt til opfange, hvad der eventuelt kan være farligt for os.
Denne viden gav mig meget trøst og ro.
Læs mere om dette på psykolog Birgitte Sølvstein´s blog. 


Hvad har din angst eller stress lært dig? Er det noget der er godt for dig, eller skal det smides ud igen. Noget du skal ændre i din måde at betragte livet/verden på. En overbevisning der ikke er god for dig. :)

Jeg tror virkelig på, at jo mere konkret viden man får omkring angst og hvordan hjernen virker. Jo mere kan man gøre det, der kan hjælpe hjernen til at komme ud af sin frygt eller stress reaktion
(læs mere om det hos Stressforeningen.dk).


Jeg håber, det kan inspirere dig og måske er der nye vinkler på angsten, du ikke har hørt om før. Noget som kan hjælpe dig i din stress eller angst.

Angst kan være så utroligt ensomt. Og man kan føle sig så flov over ikke bare, at kunne tage sig sammen. Og det er netop der, det hjælper en at læse/se/høre, at mange andre har det som en selv, og hvad der hjælper dem til at få det bedre.
For angst kan helbredes og man kan sagtens fungerer godt selv om angsten rumsterer rundt i en.

Artiklen vil hele tiden blive opdateret med nye spændende øvelser jeg finder eller bruger.

Foreslagene kan også bruges til, udtrapning af Benzodiazepin eller anden form for psykofarmaka.
Og idag ville jeg helt sikkert have gjort udtrapningen af Benzodiazepin anderledes, og jeg ville have brugt de redskaber.


Mad & Drikke

• Jeg drikker ikke nogen former for alkohol eller noget med koffein, og har ikke gjort det i ca. 12 år. Jeg stoppede med det, da jeg udtrappede af Benzodiazepin.
Jeg har ikke noget behov for det, og jeg vil gerne have min hjerne så klart tænkende og følende som muligt.

• Jeg spiser så lidt sukker som muligt. Især kunstigt sukker får jeg det rigtigt skidt af.

• Jeg drikker rød te: Rooibush te, Honebush te, urte te og kornkaffe. Det hele er 100% koffein frit.

• Jeg spiser mange grøntsager, fisk, lidt kød og helst fuldkorns produkter. Jeg prøver at spise hver 3-4 time, men det kan være svært at spise, når angsten er høj.
Jeg prøver at undgå for mange tilsætningsstoffer i maden. Og spiser slet ikke noget med det tredje krydderi- MSG E620-E625. Da min hjerne stadig reagerer dårligt på det.

• Jeg prøver at undgå at spise for meget fastfood.



Meditation og mindfulness

 Jeg mediterer fast hver dag, når jeg vågner og senere på dagen når min hjerne er fyldt op og har brug for ro.
Jeg bruger forskellige app´s på min mobil når jeg mediterer.
Min favorit meditations app, og den der har ændret alt for mig, er Headspace.

I ca. 4 år har jeg mediteret fast, og det har haft en utrolig virkning på min mentale tilstand: 

Angsten er ikke væk pga. jeg mediterer, men den er blevet meget mindre
og jeg kan bedre fungerer i hverdagen nu..

Jeg kan nu observere mine tanke strøm udefra
og bliver ikke så let fanget i angst tankerne og frygten.

Det har åbnet op for nye sider i mig, som giver mig så meget styrke på det indre plan.

Det har givet mig selvværd og troen på livet igen.

Jeg kan bedre overskue situationer, der før ville have stresset mig voldsomt.

Jeg kan bedre observere mine tanker, som bare tanker
og ikke noget jeg nødvendigvis behøver at reagerer på.

Jeg sover bedre og længere.

Jeg kan mærkelig tydeligt bedring i min koncentration
og jeg har nemmere adgang til at være kreativ.

Jeg kan se de loops og baner hjernens tanker kører i hele tiden.
F.eks begynder hjernen at lave frygt tanker om fremtiden, så tænker jeg nu:
Nårhhh, her de tanker igen der IKKE er sande. Og så trækker jeg  min bevisthed væk fra de tanker/følelser og fokuserer på min vejrtrækning.

Det bedste du kan gøre for dit sind, er efter min mening :meditation.
Bare 10 minutter hver dag er nok.

Du vil måske se livet og dig selv på en ny måde,
og finde frem til alt det der virkelig betyder noget for dig og dit liv. 
-Og opleve en fuldstændig ro i dig selv-.

 






Meditation er en øvelse i at være opmærksom.
At være i nuet. At tankerne og følelserne ikke flagrer rundt.
Det handler ikke om at stoppe tanker, men bare at lade dem komme og svæve væk igen.  

Man behøver ikke, at sidde på en bestemt måde.

Og så er det bare du observerer din vejrtrækning.:
Ind og ud, og hver gang du bliver trukket væk i dine tanker, begynder du bare forfra igen.
Det er helt normalt, at man hele tiden bliver trukket væk, enten med tanker, billeder eller følelser.
Du begynder bare forfra hele tiden.

Det er ikke, at du skal stoppe dine tanker, for det kan man ikke.
Tankerne, følelserne, billeder i din hjerne kører døgnet rundt.

Men du kan lære forskellige meditationsteknikker til,
hvordan du ikke reagerer så hurtigt på det der foregår i din hjerne.

Headspace

Andy Puddycombe Står bag meditations øvelserne.
Har nu brugt i flere måneder og den er min favorit nu.
Den app har ændret alt for mig.
Her kan jeg holde opmærksomheden, her har jeg lært så meget om sindet.
Det er meget simple nemme teknikker.
Men det har virkeligt fået mig til at tænke/ændre min måde at se mig selv på.
Den har lært mig, hvordan sindet virker.
Og hvordan jeg finder ro gennem mit sind.

 

Calm

Tamara Levitt står bag meditationerne.
I app´en er der meditationer (der er mange forskellige typer meditation, bla. for angst), sleep stories (YouTube) & beroligende musik, alt sammen med smukke billeder.

 

10% Happier

Dan Harris står bag den app.
Også en god meditations app. 

Her er der forskellige meditations lærer og der bliver gennemgået teknikker du kan øve dig i. 
Både trænet og utrænet kan bruge øvelserne. 
Mine favorit lærer er: Oren Jay Sofer (især kurset: Emotions) 
Joseph Goldstein (især: Essential Advice).

 

Jeg har nu mediteret i ca. 4 år. og nu jeg kan slet ikke undvære det. Det er et værktøj jeg vil bruge resten af mit liv.
Man kan mediterer hvor som helst, og når som helst.
Og også selv du tager medicin, alle kan mediterer.

 Det er redskab der altid kan give dig ro og du kan finde tilbage til dig selv.



Jeg mental træner meget med Mindfulness


Jeg mediterer og læser om mindfulness og øver mig i at være til stede i nuet hele tiden. 
Især den Tibetanske viden omkring sindet og øvelserne har hjulpet mig meget. Det har en utrolig god effekt på min hjerne.
 

Mingyur Rinpoch`s  bøger og øvelser omkring sindet (og angst)og forklaringer er fantastisk gode. Mingyur Rinpoche's bøger findes på dansk.  

Andy Puddycombe´s bog: Headspace eller 
The Headspace Guide to Mindfulness & Meditation som den også hedder: 10 minutes can make the difference. -er den bedste bog jeg har læst om sindet og meditation.
Den findes både som lydbog (Audible) og kan købes på Amazon.


 

Sider hvor jeg læser om mindfulness:

https://www.headspace.com/blog/

https://zenhabits.net/about/
https://tergar.org/
https://tinybuddha.com/
https://www.mindbodygreen.com/
https://mindfulnessguiden.dk/




Visualisering

Jeg bruger også visualisering øvelser, dvs. forestillingsbilleder.
Når jeg er for træt til, at mediterer er disse øvelser så gode og hyggelige.
Og samtidig lærer jeg min hjerne via visualisering, at finde tilbage  til det rolige område i hjernen igen.
Her er mine favoritter, som faktisk er "børne meditationer", de er utroligt gode og hyggelige: 



Børne​-​sove meditation 1 - "Pust Lyset Ud" by Ambient Insights
Børne​​-​​sove meditation 2 - "Nattens Melodi" by Ambient Insights

Trylleblomst - en fantasirejse for børn af Steen kofoed.dk


Bobby Zachariae har en god forklaring på visualisering på hans side og du kan også købe øvelser her. 




Angst øvelser / hjælp

• Jeg bruger Dare app (anxiety) som er super god og utroligt omfattende. 

Her finder du alle former for hjælp, hvis du har angst.
Her er mange forskellige lytte øvelser for angst og panikanfald, Beroligelse, bekræftelser, afslapningsøvelser, naturlyde, morgen motivation, vejrtræknings øvelser og meget andet..  
Nogle af dem er gratis. Og du behøver ikke DARE Bogen, for at bruge dem.
Der er mange af programmerne der er gratis, og hvis du vil have fuld adgang koster det 79 kr pr måned.
Det er absolut alle pengene værd.
   

.


• Jeg bruger også Slipangsten.dk : Angst online kurser og nyhedsbreve er simpelthen så gode. Kan varmt anbefales.

Stopangsten.dk bruger jeg også. Og Sofia har også en super god YouTube kanal.

• Jeg bruger engelske lytteøvelser Cognitive Behaviour Therapi "CBT"" for angsten og panikanfaldene (lytte øvelserne for panikanfald er gratis, og kan fåes med både herre og dame stemme). Virkelig gode lytte øvelserne.

• Jeg har også brugt for min angst er: Anxietycentre.com.
Her er virkelig god og stor viden omkring angst, angst symptomer, både de fysiske og psykiske symptomer er og ikke mindst hvad du kan gøre ved det. 
Der er et stort område med Skype konversationer med Jim Folk og bruger af hans angst program. De er virkeligt gode at høre. Og det er så beroligende, at høre andre også har det som en selv.
Tonen er kærlig og forstående og bestemt ikke belærende.

•  [NY] The Anxiety guy - Dennis Simsek - anxietyexit.com fandt jeg fornyligt på YouTube. I 6 år led han selv af voldsom angst og helbredsangst. Idag har han sit eget angst kursus og bruger teknikker fra NLP (Neuro Lingvistisk Programmering) og Kognitiv terapi. Der er podcast (Stitcher) og YouTube videoer der er utroligt hjælpsomme og gratis. Man kan også skrive og stille spørgsmål om angst til Dennis.

• [NY] Psykolog Birgitte Sølvstein - soelvstein.dk er et online selvhjælpsprogram og podcast/blog omkring det, at have angst og hvad man kan gøre selv.
Birgitte har selv angst, så hun forklarer det utroligt godt og forståeligt hvordan det er, at leve med angst. Her finder du trøst og hjælp, og nemme øvelser.Angst programmet kan virkeligt anbefales.

Læs her en god artikel af Birgitte Sølvstein: Psykolog: Vi skal myten om mennesket uden uønskede symptomer til livs

 

Selvmedfølelse øvelser



• Jeg bruger også  selvmedfølelses øvelser fra Kristin Neff. Især Compassion Break bruger jeg meget tit.
Selfcompassion lytte øvelser fra Kristin Neff (gratis). 
Self-compassion.org

Her er øvelsen på dansk
Fra Stillness Revolution på YouTube.


 

Musik og lydbilleder

Jeg er bruger også MusiCure Streaming og Musicure musik.
Det er videoer med beroligende evidensbaseret musik, med natur og stimulerende oplevelsesrejser. 
Min hjerne bliver så beroliget af det og det er så smukt og fint.

Mine favoritter er : Natur-meditation (der bliver du guidet gennem en smuk skov af Thomas Eje), Fairy Tales original album og ikke mindst Musicure Naturefilms (naturfilmene med musikken er vidunderlige).
Naturefilms er de smukkeste natur videoer med Musicure musik og lyden af området.
Den sødeste må være: Med hestevogn i skoven, den er bare så skøn. Og hvis du har svært ved at komme ud af dit hjem, er det en skøn måde, at få modet tilbage til at opleve alt det gode i livet igen.

 

 

Mentaltræning

• Jeg bruger Jørgen Svenstrup - Mentaltrænings øvelser. Empowermind.dk 



L
æs hans virkelig gode bog: Du bliver hvad du tænker.

Denne bog var med til, at hjælpe mig med at forstå mit tankemønster. At den måde jeg talte til mig selv, ikke var god. Og jeg arbejder nu på, at ændre min måde at se og måden jeg taler til mig selv. Den bog har virkelig ændret min måde at se mit tankemønster på.

Her er hvad jeg bruger fra Jørgen Svenstrup.

Gode Podcast.
YouTube videoer.


Og på hans side Empowermind.dk er der en gratis mentaltrænings øvelse: Fysisk afspænding







Det lyder måske af meget, men jeg plukker lidt ud hver dag.
Headspace bruger jeg hver dag. 

Det er så fantastisk dejligt og jeg har lært så meget om sindet er og hvordan hjernen virker. 

Der er mange forskellige mentale øvelser du kan prøve af.
Kropslige programmer der også vil berolige din krop naturligt.
Gode
livsændringer der kan stoppe din frygt og angst.
Det er altsammen er rejse der er spændende og oftest rar.
Og pludseligt har du måske fundet nogle redskaber, der bare virker for dig, får det bedste frem i dig.
Og at du føler dig rolig, stærk og lykkelig igen. Og bare føler fred i livet... 

Det ønsker jeg virkeligt for dig, for alle..

 
Bemærk: Jeg vil gøre opmærksom på, jeg selv betaler for de forskellige ting jeg anbefaler.
Jeg modtager ingen former for betaling eller ydelser for produkterne.
Alt hvad jeg laver på BenzoStop er frivilligt og uden fortjeneste af nogen slags.

 

Benzodiazepin Bivirkninger

De fysiske abstinenser er blandt andet muskelsmerter, muskelspjæt, udmattelse, svimmelhed og influenza lignende symptomer. Men der er også psykiske; man ser blandt andet fornyet angst, panik anfald, svigtende hukommelse, lys- og lyd-følsomhed, forvirring, hjernetåge, pludselige vredesudbrud, paranoid, umuligt at være social, tvangstanker, høj tinnitus, dårlig hukommelse, svært ved at læse, hyper aktiv, apati, ikke i stand til at føle lykke eller glæde, udsving i blodtryk, kraftig personligheds ændring, tab af økonomisk overblik, nedlukning af kreativ sans, ukontrollabelt ordvalg og depressiv humør. Nogen oplever de samme symptomer med lykkepiller.

Læs her en samlet abstinens liste (klik her)
Læs her hvordan Benzodiazepiner virker (klik her)

Få personlig hjælp (klik her)

Dr. Ashton & Dr. Lader

This documentary tells the hidden story of how benzodiazepines can both main and kill. The serious crippling physical side effects of these drugs can last for years after the medication is stopped, possibly permanently. Renowned expert Professor Heather Ashton compares it to the Thalidomide scandal.
Click for Dr. Ashton publications
Click for page with video

Withdrawal information (Udtrapnings information)

Antidepressant, benzodiazepine and other psych drug withdrawal information, advice and stories. Made by CEPUK.ORG.

Få tanker, råd og vejledning fra forskellige udtrapnings eksperter, om hvordan en udtrapning af psykofarmaka klares.

Baylissa (Baylissa.com)
Ian Singleton (Bristol Tranquilliser Project)
Melanie Davis (REST Project | Mind in Camden)

Dr. Breggin

Psychiatric Drugs Are More Dangerous than You Ever Imagined
Visit Dr. Breggin's website @ https://breggin.com
Learn how to more safely cut back and taper off of psychiatric drugs.

Tore Bakken