Efter Benzodiazepin abstinenser var stoppet, kom angsten og panikanfaldene. Det var som om, min hjerne slet ikke kunne finde ud af at berolige sig selv igen. Men nu jeg har lært, der er ting jeg kan gøre gøre for at mindske min angst og mine panikanfald er meget sjældne nu.
 
I denne artikel vil jeg beskrive, hvad jeg bruger jeg af naturlige hjælpemidler for min angst.
Jeg er egentligt ikke bange for min angst mere, eller de kropslige symptomer af den. Og nogle dage styrer den desværre mit liv meget, men jeg kan mærke jeg er på rette vej nu.
Måske  er der noget i artiklen der kan hjælpe dig eller du selv får lyst til at prøve nogle tingene af eller læse om angsten.
Og hvad der hjælper den ene, hjælper måske ikke den anden. Så prøv dig frem, måske kommer der noget helt nyt fantastisk ind i dit liv. 


Angsten har også lært mig nye ting om mig selv...
1.  Jeg skal passe på mig selv, hvile og god sund mad er så vigtigt. Og ikke bare køre på hele tiden.
2. At sige fra.
3. Angsten gjorde jeg begyndte at mediterer og det har haft en fantastisk positiv indvirkning på mit liv.
4. Når angsten kører ved jeg nu, at det jeg føler imens, nødvendigvis ikke er rigtigt. Jeg skal bare give slip (finde ro), og så falder angsten/følelserne igen.
5. Jeg har lært, jeg kan berolige mig selv. Jeg behøver ikke andre mennesker til det.
6. Et vigtigt redskab er at trække vejret dybt, helt ned i maven. Angsten har lært mig, at trække vejret ordentligt er så vigtigt for kroppen.
7. Jeg har lært via angsten, hvad jeg vil og ikke vil med mit liv.
8. Den har også lært mig, at stole på mig selv.
9. Jeg har lært gennem angsten at være kreativ.
10. Jeg har også lært, at det er de små ting der giver mig den største glæde...

Hvad har din angst eller stress lært dig? Er det noget der er godt for dig, eller skal det smides ud igen :)

 Jeg tror virkelig på, at jo mere konkret viden man får omkring angst og hvordan hjernen virker. Jo mere kan man gøre det, der kan hjælpe hjernen til at komme ud af sin frygt eller stress reaktion (læs mere om det hos Stressforeningen.dk).


Jeg håber, det kan inspirere dig og måske er der nye vinkler på angsten, du ikke har hørt om før. Noget som kan hjælpe dig i din stress eller angst.

Angst kan være så utroligt ensomt. Og man kan føle sig så flov over ikke bare, at kunne tage sig sammen. Og det er netop der, det hjælper en at læse/se/høre, at mange andre har det som en selv, og hvad der hjælper dem til at få det bedre.
For angst kan helbredes og man kan sagtens fungerer godt selv om angsten rumsterer rundt i en.

Artiklen vil hele tiden blive opdateret med nye spændende øvelser jeg finder eller bruger......

Foreslagene kan også bruges til, udtrapning af Benzodiazepin eller anden form for psykopharmaka.
Og idag ville jeg helt sikkert have gjort udtrapningen af Benzodiazepin anderledes, nu hvor jeg har de redskaber.


Mad & Drikke....

• Jeg drikker ikke nogen former for alkohol eller noget med koffein, og har ikke gjort det i ca. 12 år. Stoppede med det, da jeg udtrappede af Benzodiazepin.
Jeg har ikke noget behov for det, og jeg vil gerne have min hjerne så klart tænkende og følende som muligt.

• Jeg spiser så lidt sukker som muligt. Især kunstigt sukker får jeg det rigtigt skidt af.

• Jeg drikker rød te: Rooibush te, Honebush te, urte te og kornkaffe. Det hele er 100% koffein frit.

• Jeg spiser mange grøntsager, fisk, lidt kød og helst fuldkorns produkter. Jeg prøver at spise hver 3-4 time, men det kan være svært, når angsten er høj.
Jeg prøver at undgå for mange tilsætningsstoffer i maden. Og spiser slet ikke noget med det tredje krydderi- MSG E620-E625. Da min hjerne stadig reagerer dårligt på det.

• Jeg prøver at undgå at spise for meget fastfood.



 Meditation og mindfullnes ....



Jeg mediterer fast hver dag, når jeg vågner og senere på dagen når min hjerne er fyldt op.
Jeg bruger to forskellige app´s på min mobil når jeg mediterer.

I ca. 4 år har jeg mediteret fast, og det har haft en utrolig virkning på min mentale tilstand. 

Angsten er ikke væk pga. jeg mediterer. Men jeg kan nu observere mine tanke strøm udefra og bliver ikke så let fanget i angst tankerne og frygten.
Det er et redskab jeg vil bruge resten af mit liv. Og jeg vil virkelig anbefale dig, at bruge det.
Du vil måske se livet på en ny måde, og finde frem til alt det der virkelig betyder noget for dig og dit liv. 

Meditation er en øvelse i at være opmærksom. 
Man behøver ikke, at sidde på en bestemt måde og man kan mediterer selv når man går. Jeg foretrækker som regel at ligge, men hvis du falder i søvn, er det bedre at sidde rank oprejst.
Og så er det bare du observerer din vejrtrækning.:
Ind og ud, og hver gang du bliver trukket væk i dine tanker, begynder du bare for fra igen.
Det er helt normalt, at man hele tiden bliver trukket væk, enten med tanker, billeder eller følelser. Du begynder bare forfra hele tiden.
Det er ikke, at du skal stoppe dine tanker, for det kan man ikke. Tankerne, følelserne, billeder i din hjerne kører døgnet rundt.
Men du kan lære forskellige meditations tekniker til, hvordan du ikke reagerer så hurtigt på det der foregår i din hjerne.
Der kommer snart en artikel om meditation og hvad jeg har lært om det.

Calm
Min absolut favorit meditations app.
Tamara Levitt står bag meditationerne.
I app´en er der meditationer (der er mange forskellige typer meditation, bla. for angst), sleep stories (YouTube) & beroligende musik, altsammen med smukke billeder.



10% Happier
Også en god meditations app. Her er der forskellige meditations lærer og der bliver gennem gået tekniker du kan øve dig i. Både trænet og utrænet kan bruge øvelserne.
Dan Harris står bag den.



Jeg har nu mediteret i ca. 4 år. og nu jeg kan slet ikke undvære det. Det er et værktøj jeg vil bruge resten af mit liv. Man kan mediterer hvor som helst, og når som helst.
Så det er redskab der altid kan give dig ro og du kan finde tilbage til dig selv.



• Jeg træner min hjerne med Mindfullnes .
  
Jeg lmediterer og læser om mindfullnes og øver mig i at være til stede i nuet hele tiden. 
Især den Tibetanske viden omkring sindet og øvelserne har hjulpet mig meget. Det har en utrolig god effekt på min hjerne. 
Mingyur Rinpoch`s  bøger og øvelser omkring sindet (og angst)og forklaringer er fantastisk gode. Mingyur Rinpoche's bøger findes på dansk. 


Sider hvor jeg læser om mindfullnes:
https://zenhabits.net/about/
https://tergar.org/
https://tinybuddha.com/
https://www.mindbodygreen.com/
https://mindfulnessguiden.dk/




Visualisering.....

• Jeg bruger også visualisering øvelser, dvs. forestillings billeder.
Når jeg er for træt til, at mediterer er disse øvelser så gode og hyggelige.
Og samtidig lærer jeg min hjerne via visualisering, at finde tilbage  til det rolige område i hjernen igen.
Her er mine favoritter, som faktisk er "børne meditationer", de er utroligt gode og hyggelige: 



Børne​-​sove meditation 1 - "Pust Lyset Ud" by Ambient Insights
Børne​​-​​sove meditation 2 - "Nattens Melodi" by Ambient Insights

Trylleblomst - en fantasirejse for børn af Steen kofoed.dk

Bobby Zachariae har en god forklaring på visualisering på hans side og du kan også købe øvelser her. 




Angst øvelser / hjælp.....

• Jeg bruger Dare app (anxiety) som er super god og utroligt omfattende. 
Her finder du alle former for hjælp, hvis du har angst.
Her er mange forskellige lytte øvelser for angst og panikanfald, Beroligelse, bekræftelser, afslapnings øvelser, naturlyde, morgen motivation, vejrtræknings øvelser og meget andet..  
Nogle af dem er gratis. Og du behøver ikke DARE Bogen, for at bruge dem.
Der er mange af programmerne der er gratis, og hvis du vil have fuld adgang koster det 79 kr pr måned.
Det er absolut alle pengene værd.
   

.


• Jeg bruger også Slipangsten.dk : Angst online kurser og nyhedsbreve er simpelthen så gode. Kan varmt anbefales.

Stopangsten.dk bruger jeg også. Og Sofia har også en super god YouTube kanal.

• Jeg bruger engelske lytteøvelser Cognitive Behaviour Therapi "CBT"" for angsten og panikanfaldene (lytte øvelserne for panikanfald er gratis, og kan fåes med både herre og dame stemme). Virkelig gode lytte øvelserne.

• Det nyeste jeg er begyndt at bruge for min angst er: Anxietycentre.com.
Her er virkelig god og stor viden omkring angst, angst symptomer, både de fysiske og psykiske symptomer er og ikke mindst hvad du kan gøre ved det. 
Der er et stort område med Skype konversationer med Jim Folk og bruger af hans angst program. De er virkeligt gode at høre. Og det er så beroligende, at høre andre også har det som en selv.
Tonen er kærlig og forstående og bestemt ikke belærende.

 

 Selvmedfølelse øvelser.....



• Jeg bruger også  selvmedfølelses øvelser fra Kristin Neff. Især Compassion Break bruger jeg meget tit.
Selfcompassion lytte øvelser fra Kristin Neff (gratis). 
Self-compassion.org

Her er øvelsen på dansk
Fra Stillness Revolution på YouTube.


 

Musik og lydbilleder....

Jeg er fornyligt begyndt at bruge MusiCure Streaming og Musicure musik.
Det er videoer med beroligende evidensbaseret musik, med natur og stimulerende oplevelsesrejser. 
Min hjerne bliver så beroliget af det og det er så smukt og fint.


Mine favoritter er : Naturmeditation (der bliver du guidet gennem en smuk skov af Thomas Eje), Fairy Tales original album og ikke mindst Musicure Naturefilms (naturfilmene med musikken er vidunderlige).
Naturefilms er de smukkeste natur videoer med Musicure musik og lyden af området.
Den sødeste må være: Med hestevogn i skoven, den er bare så skøn. Og hvis du har svært ved at komme ud af dit hjem, er det en skøn måde, at få modet tilbage til at opleve alt det gode i livet igen.

 

 

Mentaltræning....

• Jeg bruger Jørgen Svenstrup - Mentalrænings øvelser. Empowermind.dk 



L
æs hans utrolige gode bog: Du bliver hvad du tænker.
Denne bog var med til, at hjælpe mig med at forstå mit tanke mønster. At den måde jeg talte til mig selv, ikke var god. Og jeg arbejder nu på, at ændre min måde at se og måden jeg taler til mig selv. Den bog har virkelig ændret min måde at se mit tanke mønster på.

Her er hvad jeg bruger fra Jørgen Svenstrup.
Gode Podcast.
YouTube videoer.
Og på hans side Empowermind.dk er der en gratis mentraltrænings øvelse: Fysisk afspænding

 






• Jeg laver også have arbejde (når vejret er til det), hvor alle sanserne er i brug. 
 Jeg prøver at gå går lange ture hver dag.

Det lyder måske af meget, men jeg plukker lidt ud hver dag.
Bruger lidt af det hele i løbet af en uge. Det er så fantastisk dejligt og jeg har lært så meget om sindet er og hvordan hjernen virker. 

Der er mange forskellige mentale øvelser du kan prøve af. Kropslige programmer der også vil berolige din krop naturligt. Livsændringer der kan ændre din frygt og angst. Det er altsammen er rejse der er spændende og rar. Og pludseligt har du måske fundet nogle redskaber, der bare virker for dig, får det bedste frem i dig. Og at du føler dig lykkelig igen. Og bare føler fred i livet... 
Det ønsker jeg virkeligt for dig, for alle..

 
Bemærk:Jeg vil gøre opmærksom på, jeg selv betaler for de forskellige ting jeg anbefaler. Jeg modtager ingen former for betaling eller ydelser for produkterne. Alt hvad jeg laver på BenzoStop er frilligt og uden fortjeneste af nogle slags.