Først... Hvad er angst og panikanfald?

Her er en god video, der forklarer hvad angst er og hvad det gør ved kroppen. 
Videoen er lavet af TV2 Lorry.


Læs den fantastisk gode artikel om: "Hvad er angst – din ultimative angst wiki på Slipangsten.dk"

Og hvad er et panikanfald.

Det har været noget af en kamp for mig at forstå, hvad angsten (dvs. Stress hormonerne hjernen sender ud) egentligt gør ved min tankegang, følelserne og de mange kropslige symptomer. Og ikke mindst, hvad jeg selv kan gøre og helst ikke skal gøre.

Det er så fantastisk godt, at man nu kan læse og lære alt om angst. Det bliver ikke skjult mere. For bare 10 år siden var der ikke så stor åbenhed omkring det at have angst.
Der er så meget god viden omkring angsten og hvad man selv kan gøre for at få det bedre med den. Der er mange øvelser og ting man selv kan gøre, der hjælper utroligt godt på angst. 
Husk.... der er INTET FLOVT eller PINLIGT ved at opleve angst. Der er utroligt mange mennesker der oplever det idag. Og mange steder kan man læse, at den måde vi lever på med skærme hele, stress, forventnings pres (både fra os selv andre) giver os angst. Hjernen får aldrig ro.

Angst er en forkert indlært måde, som din hjerne reagerer på stress tanker eller fysiske fornemmelser i kroppen. Og det kan altsammen omlæres igen.  

Lær alt dig selv alt, hvad du kan om: hvad angsten er og gør ved din krop og ved dit tanke mønster.
Brug hvad der virker for dig. Og der mener jeg selvfølgelig ikke skadelig adfærd eller beroligelse som: alkohol, stoffer, hash eller lignende.
Find og brug din krops naturlige måde at berolige sig selv.

At bruge skærme, dvs at være online giver ikke din angste hjerne ro.
Det bedste for din hjerne er, at lave noget i den fysiske verden. Så vil din hjerne, sende de gode beroligende hormoner ud i din krop.

Her er nogle af mine foreslag, der kan hjælpe eller dæmpe din angst.

Vejrtræknings øvelser (og derved aktivere din vangus nerve).
Meditation.
Terapi (Kognetiv terapi, ACT).
Mental træning. 
Læse om andres oplevelser med angst.
Visualisering. 
Blid motion (Yoga, Tai chi, Qi gong).
Kost ændring. 
Chante-se youtube oversigt.
Finde nye rytmer i din hverdag. 
Lære at sige fra.
Religion, bruge din religion via bøn, eller finde en ny tro.
Hobbier: Bage, male, have arbejde, få et dyr, strikke, sy, fotografering, Astronomi- stjernekikning, naturoplevelser.

Måske er det en blanding af det hele der virker for dig..



Der er mange der nu står frem og fortæller, at de også har angst og har et godt liv på trods af angsten

Renee Toft Simonsen artikel om angst hos psykisksårbar.dk 

Der mange artikler ude om folk, der fortæller åbent om deres angst: 
• Prins Harry åbner op omkring hans angst og panikanfald.
• Gisela Bunchen fortæller her om sin angst og hvad der har hjulpet hende.
• David Beckham er åben omkring hans angst.
• Dennis Knudsen har også fortalt om sin angst her.
• Artikel på woman.dk om Dakota Johnson, Amanda Syefried, Kirsten Stewart, Taylor Swift, Emma Stone, Ellie Goulding, alle har angst.
• På Femina.dk fortæller Robert Hansen om hans angst.
• Lærke Winther fortæller om sin angstanfald.
• Ibi Makienok om hendes angst og panikanfald.
• Peter Mygind er også åben omkring hans angst.
• Martin Brygmand kæmper også med panikangst.
• Emma Stone fortæller også åbent om hendes angst og panikanfald.

Liste oversigt over tv udsendelser om angst:
 Rudi er bange-Dr.dk
 Slip Angsten - Sig det Højt. på Dplay
 Hvordan går det? Når angsten tager magten. -Dr3
 Jeg mot mig-Nrk tv
 Mor jeg er bange-tv2play


Man mener der er omkring 40 millioner amerikanere, der lever med angst og panikanfald
Så hvis du kæmper med angst, er du på ingen måder alene om det. 

 

I denne video podcast forklarer Jørgen Svenstrup - Empowermind.dk om angst og social angst. Og hvad man kan gøre med hjælp fra Mentaltræning.