Hvis du skal medicin udtrappe, så er mit råd søg støtte hos Benzorådgivningen.dk, Benzo foreninger, i grupper på Facebook eller nettet. Find evt. hjælp eller info her på siden.

Vær ikke bange for, at fortælle du er ensom, bange eller alene om det. Det er helt normalt og der vil være forståelse for det. Det er noget absolut vås, at fordi man oplever abstinenser eller angst, er man svag eller særligt sensitiv og har svært ved at klare livet. 
Alle typer mennesker oplever abstinenser og angst.

Læs, uddan dig selv i Benzoer og Benzo afhængighed. Men pas på at det ikke er hver dag og for tit, du søger informationerne. Det vil øge din angst og stress.

Prøv at opretholde en normal dags rytme, dette kan være meget svært.
Men gør hvad du kan for, at lave en rar rytme for dig selv. F.eks. kan morgener være svære, for de fleste med abstinenser eller angst (Kortisol hormonet er meget højt når du vågner) .
Og måske kan der komme perioder, hvor det nærmest er umuligt at sove. Accepter det, og prøv gøre de rigtige ting for din hjerne. Sov og hvil, når du kan. Og så meget du kan. Det vil blive normalt igen.

Hvis du kan lave en form for hobby du kan lide, er det endnu bedre. Bare små ting, som tager fokus væk fra abstinenserne . Det kunne være male, ligge pudsle spil, strikke, slægts forskning (det lavede jeg), læse positive bøger, høre lyd bøger. Et eller andet der fanger din interesse når du magter det. Det er utroligt godt for din hjerne, det vil lave de gode hormoner i hjernen.

Gå ture når du kan. Selv små gå ture er så godt for din hjerne og din krop.

Bekræft dig selv i, at du kan klare det. Din hjerne, som mangler beroligelsen fra stoffet, vil hele tiden fortælle dig, at du ikke kan klare det. 
Det er ikke sandt, hvis du tænker og føler dette. Lyt ikke på de usande tanker.. Det er helt normalt, at tænke: "at det her klarer jeg ikke". Jeg tænkte det mange tusinde gange, men noget i mig sagde, at når andre kunne klare det. Så kunne jeg også. Jeg blev stædig og kæmpede.. Man er meget stærkere end man tror..

Der er mange der har klaret en Benzodiazepin udtrapning. Så søg støtte, der kan hjælpe dig med at bekræftige dig i, at det går den rigtige vej. Læs hvad du om folk der har klaret en udtrapning. Det vil give dig modet tilbage igen. Og læs kun det positive.

Det er normalt, hvis man har angst/abstinenser, at efter søvn, er angsten ekstra høj. Det vil falde igen, efter 30 minutter-2 timer. Det er pga. det høje kortisol der er i kroppen når man vågner. Så når man ved det, er det nemmere at klare de eventuelle svære morgener.

 Hvis du oplever en hård Benzobølge (abstinensbølge), så brug de "værktøjer" der kan hjælper dig. Skriv eventuelt ned hvad du føler der hjælper dig.Så når du har det svært, kan du læse det og blive beroliget med dine egne ord.


Her er nogle flere forslag til når der en svær abstinenser bølge:

Brug Benzorådgivningen, Livslinjen.dk og Baylissa.com

Træk vejret roligt, prøv at observer om du trækker vejret for overfladisk.                              




Brug bekræftelser. F.eks : Jeg er tryg. Det stopper snart. Det her vil stoppe igen. Jeg får det bedre og bedre.Jeg er stærk. Jeg elsker mig selv. Jeg fortjener det bedste af livet.

Se sjove glade søde film og serier (se hvad IMDB foreslår her).

Skriv i et Benzo forum eller på en Benzo side-der kan bekræfte over for dig, at det vil stoppe og det du oplever er normalt.

Prøv accepter at nu er abstinenserne høje og at det vil falde til ro snart igen.

Hvil/sov når du kan.

Ring eller skriv til en person du er tryg ved.

Bliv ved med at sige til dig selv: "Det vil stoppe", det er bare en periode jeg skal igennem.

Tag et varmt bad, hør evt lydbog eller musik imens. Put dig selv ind under et tæppe bag efter og hvil.

Tag et fodbad, evt med duft olier.

Spis lidt, nogle gange hjælper det at stabiliserer blodsukkeret. Drik vand eller noget varmt uden koffein.

Brug lytteøvelser fra Dare response (engelsk). 




Andre ting du også gøre er:

Hvis du leder efter et middel, der kan tage det væk. Så prøv homøopatiske midler uden alkohol. Jeg prøvede meget forskelligt og intet hjalp, kun accepten af at det tager tid og det at spise sundt og undgå de ting tidligere nævnt. 

Måske kan du gå ud i naturen, sætte dig ved havet eller i skoven eller en park.

Du kan også se film eller se youtube videoer der kun indeholder natur scener. Eller høre naturlyde.

Noget der hjalp mig, var at lytte til lyden af en due, der altid sad uden for vores lejlighed. Den lyd beroligede mig meget. Altså det var ensformige lyde, der beroligede min hjerne super godt. Jeg virkelig kan anbefale mobil app´en: Sound of Bornholm.Der kan du finde alle former for naturlyde fra Bornholm, både fuglelyde, havet osv. Meget flotte og smukke lydoptagelser.

Skriv dagbog, kæl med et dyr, få et kram/giv et kram, få massage det udløser de gode hormoner i kroppen.

Syng når du kan, det udløser også de gode hormoner i kroppen. Hvis du har en sang i hovedet der bare kører igen og igen (det havde jeg meget i en periode), så prøv at synge sangen højt. Det fjernede faktisk det loop hjernen kørte i.

Det er vigtigt du hele tiden, tænker at det er hjernen der er syg af abstinenserne. Altså tager afstand til de fornemmelser og følelser. At de ikke er dig. Så vil de falde til ro igen.

Som en rådgiver fra Benzorådgivningen skrev til mig: abstinenserne fortæller så mange løgne. Tro dem ikke.!!

Abstinenser kan give mærkelige følelser der f.eks kan være:: depressive, vrede, høj angst, paranoid artige (ingen kan lide mig), svigt følelse, stor følelses forvirring, ikke føle noget som helst, mærkelige drømme/mareridt, råbe, græde, shoppe mani, ikke kunne formulere sig, ikke kunne læse, lysfølsomhed, mærkelige følelser på huden osv. Det er alt sammen noget der vil forsvinde.

 

Skriv dine fremtids drømme ned og fantaser om, hvor dejligt det bliver. Ingen drømme er for store eller håbløse, det vil give dig håbet tilbage.Jeg havde en lille bog, hvor jeg skrev alt ned jeg drømte om. Det meste af det er opfyldt og jeg har nu endnu større drømme og håb.

Har du fået nok af spise idag? Jeg havde ofte svært ved at spise og drikke vand, når abstinenserne var høje.
Prøv at spise sundt, og få sunde fedtstoffer så som Olivenolie. Hold dit blodsukker stabilt. Spis gerne med ca. 3-4 timers mellemrum og drik vand nok. 

Undgå fuldstændigt sukker og kunstigt sukker, fastfood, koffein, alkohol, andre former for stoffer (hash osv). 
Undgå vitaminer og  kosttilskud med mindre der er konstateret mangel på noget hos din læge. Dette er et utroligt vigtigt mht. en Benzodiazepin udtrapning og den efterfølgende tid.

Det kan være meget svært at lave mad, når man medicin udtrapper. Fødevare mærker som Hanegal , Meyers og Halkær Ådal, laver sunde madløsninger der bare skal opvarmes. 
Det kan være alt for svært, at læse maddeklationerne igennem i supermarkedet. 
Der vil jeg anbefale: Nemlig.com og  Coop.dk. Der kan du læse varedeklarationer og få varerne leveret til døren. Nemlig er min favorit, da der er meget sund og ren mad, hvor der ikke er tilsat de skadelige tilsætningsstoffer, e-numre og smagsforstærkere man helst skal undgå når man udtrapper og tiden efter.

Få fibre (fuldkorn) og grøntsager og spis gerne mad med probiotika og mælkesyrebakterier. Så som Kefir, A38 eller lignende . Altid uden sukker. Der er ny forskning der viser at god tarmflora påvirker hjernen.

Tag et fodbad eller almindeligt bad, gerne med sæber eller olier med Lavendel der beroliger hjernen. For mig var det også godt med appelsin, citron eller rosen duft. 

Du kan også prøve med Magnesium salt i badevandet. Magnesium er nerve og muskelafslappende. Og da det så bliver optaget gennem huden, er det måske noget du kan bruge. Det er det eneste jeg vil anbefale af kosttilskud.
Få evt lavet en vitamin/mineral test. 

Sov når du kan. Lige gyldigt hvad tid, bare sov når du kan. Men prøv at opretholde en normal døgn rytme. Det har kroppen brug for.

Du kan få tanker og følelser der ikke er dig og have store humør svingninger. Så prøv undgå større forandringer i dit liv, når du udtrapper. Hvis du ikke kan undgå forandringer, så bed om hjælp til hvad der er det bedste at gøre. 

Pas på med at bruge computer eller mobil. Det stresser hjernen alt for voldsomt. Ro og hvile, og ingen stress er det bedste. Og KUN positive ting og tv. Din hjerne har brug for hjælp til at finde ro.

Skriv dagbog, indtal tanker og følelser og lyt på dem. Er det sandt eller er det din abstinente/angste hjerne der taler?

Lav en taknemligheds dagbog, selv i alt det svære du oplever, er der noget godt. Måske en god kop te, regnvejret udenfor eller den smukke sang fra solsorten. Der er altid et eller andet du vil oplever som positivt. Det er også en god måde at øve hjernen i at se det positive.Start måske med en ting på et døgn, så vil du opleve, at der nogle dage er flere ting, du faktisk er så taknemlig over i dit liv..
Hvis du føler, at der ikke er noget positivt i dit liv , er det helt ok.Jeg huske under min Benzo afhængihed, at der var perioder hvor alt var sort som kul. Intet gav mig glade rolige følelser. Jeg var som lammet. Men så prøv igen, når hjernener faldet til ro igen, og du kan tænke mere som dig selv igen,  Det er en vigtig øvelse, som vil gøre din hjerne vil slappe lidt bedre af.
Du kan have en fysisk bog eller bruge en app. Jeg bruger denne app: Gratitude

Hæng bekræftelser op i hjemmet. Mind hele tiden hjernen om, det er abstinenser den oplever. (Jeg havde dem hængende selv ved toilettet og de hjalp meget).


 

Prøv at finde billeder af det legetøj, mad og omgivelser der gjorde dig glad som barn. Hør også gerne musik, se tv eller se klip fra den tid. Youtube er et godt sted at finde det. Det har en utroligt beroligende effekt på hjernen. Jeg brugte Pinterest, søg minder og f.eks 1970.

Prøv at hold kontakten til dit netværk og din familie. Du vil også have brug for dem efter udtrapningen. Hvis du ikke føler du bliver forstået eller at der bliver taget hensyn, er det også normalt. Det kan være så svært, for andre at forstå, hvad det er der sker med dig. Derfor er det utroligt godt, at finde støtte i Benzo foreninger og på nettet.

Hvis du føler, du mangler støtte og et netværk. Så søg hjælp i benzo grupper på Facebook, nettet eller hjælpelinjer. Der er folk der forstår hvad du går igennem.

Bær over med dig selv, døm eller kritiserer ikke dig selv-du klarer det virkeligt så godt du kan. Tag et lille skridt af gangen.

Ros dig selv: " Jeg klarer det så flot" "Jeg er stærk" "Det går stopper igen" "jeg elsker mig selv". Jo mere positivt du taler til dig selv, jo mere vil din hjerne slappe af. Prøv at skriv en liste til dig selv, så når abstinenserne er høje, så kan du læse fra den.

Hvis du er Benzodiazepin eller andre former for psykopharmaka udtrapning igennem, så giv aldrig aldrig op. Lyt ikke til din hjerne der er syg af abstinenserne. Hvis du oplever abstinenser, så accepter dem, kæmp ikke imod. Tag en dag af gangen.
Det vil blive så meget bedre, at din største drømme kan og vil blive opfyldt. Tålmodighed er det, der er det vigtigeste når du udtrapper af medicin.
Der er så meget godt og pragtfuldt i vente til dig-og du er helt speciel og en gave til livet, glem ikke det...


Mange gode gode ønsker til dig...
Alita

10 år Benzo fri ....Og jo, Det var det hele værd...

Jeg vil lige oplyse, at disse ting jeg anbefaler, bliver jeg på ingen måder betalt for eller bliver sponseret. 
Dette er altsammen noget jeg selv køber, eller lignende.