Læs om Angst

Læs mere om angsten og hvad jeg bruger af naturlige metoder for den her

Først... hvad er angst og panikanfald?

Det kan være svært at forstå hvad angst gør ved en psykisk og fysisk. Det har været noget af en kamp for mig at forstå, hvad angsten egentligt gør ved min tankegang, følelserne og de kropslige symptomer.
Det har taget tid og meget læsning, for helt at kunne se på hvor mange områder bliver jeg påvirket, når angst/stress hormonerne kører.
Og ikke mindst, hvad jeg selv kan gøre og helst ikke skal gøre.

Det er så fantastisk godt, at man nu kan læse og lære alt om angst. Der er så meget god viden omkring angsten og hvad man selv kan gøre for at få det bedre med den. Der er mange øvelser og ting man selv kan gøre, der hjælper utroligt godt på angst. 
Angst Husk der er INTET FLOVT eller PINLIGT ved at opleve angst.
Det er en forkert indlært måde, som din hjerne reagerer på stress tanker eller fysiske fornemmelser i kroppen. Og det kan altsammen omlæres igen. 
Læs, lyt , se og lær alt dig selv alt, hvad du kan om hvad angsten er og gør ved din krop og ved dit tanke mønster.
På den måde, vil du kunne skubbe det væk så det ikke fylder og en dag ikke styrer dit liv mere.

Der er mange der nu står frem og fortæller at de også har angst og har et godt liv på trods af angsten. 
Man mener der er omkring 40 millioner amerikanere, der lever med angst og panikanfald.


Så hvis du kæmper med angst, er du på ingen måder alene om det. 

Her er en god video, der forklarer hvad angst er og hvad det gør ved kroppen. 
Videoen er lavet af TV2 Lorry.

Norsk lille video der så godt forklarer et panikanfald.

 

Her er hvad der hjælper på min angst. Måske kan det hjælpe dig eller du selv får lyst til at prøve ting af eller læse om angsten. Jeg tror virkelig på, at jo mere konkret viden man får omkring angst og hvordan hjernen virker. Jo mere kan man gøre det der kan hjælpe en.
Jeg håber, det kan inspirere dig og måske er der nye vinkler på angsten, du ikke har hørt om før via nogle af programmerne.

Angst kan være så utroligt ensomt. Og man kan føle sig så flov over ikke bare, at kunne tage sig sammen. Og det er netop der, det hjælper en at læse/se/høre at mange andre har det som en selv, og hvad der hjælper dem til at få det bedre. For angst kan helbredes og man kan sagtens fungerer godt selv om angsten rumsterer rundt i en.

 

Hvad bruger jeg for angsten og hvad ville jeg have brugt, da jeg udtrappede af Benzodiazepin........


• Jeg drikker ikke alkohol eller noget med koffein. Jeg spiser så lidt sukker som muligt. Især kunstigt sukker får jeg det rigtigt skidt af.

• Jeg drikker  væk rød te, Rooibush og Honebush. Og urte te.

• Jeg spiser mange grøntsager, fisk og fuldkorns produkter. Jeg prøver at undgå for mange tilsætningsstoffer i maden. Og spiser slet ikke noget med det tredje krydderi- MSG e621. Da min hjerne reagerer dårligt på det.

• Jeg læser hele tiden på mine ynglings sider på nettet, for at arbejde på mit sind.:



• Jeg mediterer hver dag med Calm app, og med 10% happier app gerne flere gange dagligt. 

• Jeg bruger Dare app, som er super god.
Her finder du alle former for hjælp, hvis du har angst.
Her er mange forskellige lytteøvelser for angst og panikanfald, bekræftelser, afslapnings øvelser, naturlyde, morgen motivation og meget andet..  
Nogle af dem er gratis. Og du behøver ikke DARE Bogen, for at bruge dem.
   

.

• Jeg bruger Slipangsten.dk : Angst online kurser og hendes nyhedsbreve er simpelthen så gode. Kan varmt anbefales.

• Jeg bruger engelske lytteøvelser Cognitive Behaviour Therapi "CBT"" for angsten og panikanfaldene (lytteøvelserne for panikanfald er gratis, og kan fåes med både herre og dame stemme). Virkelig gode lytteøvelserne.

• Jeg bruger også  Selvmedfølelse fra Kristin Neff (gratis).
Self-compassion.org

 



• Jeg er fornyligt begyndt at bruge Danske Musicure Streaming med Niels Eje. 
Det er videoer med beroligende evidensbaseret musik, natur og stimulerende oplevelsesrejser. Min hjerne bliver så beroliget af det og det er så smukt og fint.
Mine favoritter er : Naturmeditation (der bliver du guidet gennem en smuk skov af Thomas Eje), Fairy Tales original album og ikke mindst Musicure Naturefilms (naturfilmene med musikken er vidunderlige).
Naturefilms er de smukkeste natur videoer med Musicure musik og lyden af området. Den sødeste må være: Med hestevogn i skoven, den er bare så skøn. Og hvis du har svært ved at komme ud af dit hjem, er det en skøn måde, at få modet tilbage til at opleve alt det gode i livet igen.






•Jeg bruger Jørgen Svenstrup mentaltrænings øvelser. Empowermind.dk


• Det nyeste jeg er begyndt at bruge for min angst er: Anxietycentre.com.
Her er virkelig god og stor viden omkring angst, angst symptomer, både de fysiske og psykiske symptomer er og ikke mindst hvad du kan gøre ved det.
Der er et stort område med Skype konversationer med Jim Folk og bruger af hans angst program. De er virkeligt gode at høre. Og det er så beroligende, at høre andre også har det som en selv.
Tonen er kærlig og forstående og bestemt ikke belærende. Hvilket jeg syntes mange angst programmer er. 


• Jeg træner min hjerne med Mindfullnes .
 Jeg mediterer med programmerne højere oppe i artiklen.
Især den Tibetanske viden omkring sindet og øvelserne har hjulpet mig meget. Det har en utrolig god effekt på min hjerne. Mingyur Rinpoch``s  bøger og øvelser omkring sindet (og angst)og forklaringer er fantastisk gode. Mingyur Rinpoche's bøger findes på dansk. Og man bliver ikke buddhist, fordi man mediterer.

Sider hvor jeg læser om mindfullnes:
https://zenhabits.net/about/
https://tergar.org/
https://tinybuddha.com/
https://www.mindbodygreen.com/








• Jeg laver have arbejde, hvor alle sanserne er i brug.
 Jeg går lange ture hver dag.

Det lyder måske af meget, men jeg plukker lidt ud hver dag. Bruger lidt af det hele i løbet af en uge. Og meditation er noget jeg vil bruge resten mit liv. Det er så fantastisk dejligt og jeg har lært så meget om sindet og hvordan min hjerne virker...